wtorek, 15 stycznia 2013

Kolejka


W grze Kolejka przenosimy się w realia Polski z lat 80. zeszłego stulecia. PRL kwitnie, półki w sklepach święcą pustkami, a jednak trzeba wyprawić pierwszą komunię, urządzić mieszkanie czy wysłać dzieci na kolonie. Wszyscy członkowie rodziny ustawiają się więc w kolejkach do sklepów w nadziei, że uda im się załapać na dostawę towaru. Niestety, dostawy przybywają bez planu czy zapowiedzi, a współstacze z kolejki zrobią wszystko, żeby przepchnąć się bliżej. Na dodatek mamy tu również spekulantów, którzy wykupują towary, aby później odsprzedać je drożej na bazarze.

Charakterystyka

  1. Klimatyczne wykonanie gry. Zaczynając od kart towarów “z epoki”, wśród których znajdziemy magnetofon szpulowy, syfon, wodę Przemysławka czy kozaki Relaks, aż po brzegi pudełka wyglądającego jak zapakowane w szary papier pakowy. Urzekł mnie ślad po kubku z kawą na tylnej stronie planszy :)
  2. Gra jest absolutnym hitem na całym świecie. Kolejne wydania gry rozchodzą się w błyskawicznym tempie. Ostatnie zostało przygotowane jako wydanie międzynarodowe i zawiera tłumaczenia kart w językach: angielskim, niemiecki, hiszpańskim, rosyjskim i japońskim.
  3. Kolejka została wybrana grą roku 2012 serwisu GamesFanatic.pl .
  4. Gra jest przeznaczona dla początkujących i niedzielnych graczy. Nie znajdziemy w niej wielu nowatorskich rozwiązań, ale muszę przyznać, że wykorzystane mechanizmy idealnie wpisują się w klimat gry.
  5. Kolejka jest znakomitą grą edukacyjną. W pudełku znajdziemy dodatkowo płytę DVD z materiałem filmowym o PRL, a garść informacji historycznych jest zamieszczona również w instrukcji. Wydawcą gry jest w końcu Instytut Pamięci Narodowej, więc aspekt historyczny został potraktowany z należytą uwagą.
  6. Przepychanki kolejkowe, wykonywane przy pomocy kart akcji, takich jak "Pan tu nie stał", "Towar spod lady", "Lista społeczna", sprawiają, że gra rozgrywka jest bardzo dynamiczna.

Karty towarów.

Plusy

  1. Gra wprost idealna dla osób, które pamiętają czasy PRL.
  2. Łatwe reguły, możliwe do wyjaśnienia w kilka minut. Instrukcja jest dobrze napisana.
  3. Niska cena (myślę tu o sugerowanej cenie detalicznej, ok. 60zł).
  4. Gra dobrze się skaluje, ale najlepsza zabawa (i najwięcej przepychanek w kolejkach) jest przy komplecie graczy.
  5. Przebieg gry jest bardzo płynny. Dzięki temu, że karty przepychanek gracze zagrywają kolejno, po jednej na raz, nie występuje długi czas oczekiwania na swoją turę.
  6. W grze występuje bardzo duża interakcja w postaci przepychanek kolejkowych, ale nie jest ona odbierana negatywnie.

Minusy

  1. Kolejne rozgrywki są dosyć powtarzalne. Po początkowym zachwycie ciekawymi towarami, po kilku grach będziemy skupiać się już głównie na mechanice, a wyborów w grze nie ma bardzo dużo. Zalecam sięgać po ten tytuł “od święta”.


Kolejka może nie jest grą wybitną, ale warto mieć ją w swojej kolekcji. Jest wprost idealna do zagrania z rodzicami lub dziadkami, których zazwyczaj trudno jest namówić na partię planszówek. Poza tym, gra stanowi swoistą “ciekawostkę” kulturową. Na zachodzie media ochrzciły ja mianem “komunistycznego monopoly” (choć z Monopoly gra nie ma nic wspólnego, tu nie ma nawet kostek!).



Autor: Karol Madaj
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 60 min
Wiek graczy: powyżej 12 lat
Kategoria: edukacyjna, ekonomiczna
Wydawca: IPN
Źródło grafik wykorzystanych w tekście: http://ipn.gov.pl 


Muzyka umilająca grę w Kolejkę.

Pobierz tekst w pliku [epub] [mobi] [pdf]

2 komentarze:

  1. Chcialbym zaznaczyc, ze w "nowszej" edycji (drugiej zdaje sie) nie bylo juz plyty DVD z materialem filmowym- niestety :(
    Hipke

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? Wielka szkoda, bo to miły akcent. Mam nadzieję, że IPN do niego wróci w kolejnych wydaniach (albo przynajmniej udostępni materiał do pobrania).

      Usuń