W grze Kolejka przenosimy się w realia Polski z lat 80. zeszłego stulecia. PRL kwitnie, półki w sklepach święcą pustkami, a jednak trzeba wyprawić pierwszą komunię, urządzić mieszkanie czy wysłać dzieci na kolonie. Wszyscy członkowie rodziny ustawiają się więc w kolejkach do sklepów w nadziei, że uda im się załapać na dostawę towaru. Niestety, dostawy przybywają bez planu czy zapowiedzi, a współstacze z kolejki zrobią wszystko, żeby przepchnąć się bliżej. Na dodatek mamy tu również spekulantów, którzy wykupują towary, aby później odsprzedać je drożej na bazarze.
Charakterystyka
- Klimatyczne wykonanie gry. Zaczynając od kart towarów “z epoki”, wśród których znajdziemy magnetofon szpulowy, syfon, wodę Przemysławka czy kozaki Relaks, aż po brzegi pudełka wyglądającego jak zapakowane w szary papier pakowy. Urzekł mnie ślad po kubku z kawą na tylnej stronie planszy :)
- Gra jest absolutnym hitem na całym świecie. Kolejne wydania gry rozchodzą się w błyskawicznym tempie. Ostatnie zostało przygotowane jako wydanie międzynarodowe i zawiera tłumaczenia kart w językach: angielskim, niemiecki, hiszpańskim, rosyjskim i japońskim.
- Kolejka została wybrana grą roku 2012 serwisu GamesFanatic.pl .
- Gra jest przeznaczona dla początkujących i niedzielnych graczy. Nie znajdziemy w niej wielu nowatorskich rozwiązań, ale muszę przyznać, że wykorzystane mechanizmy idealnie wpisują się w klimat gry.
- Kolejka jest znakomitą grą edukacyjną. W pudełku znajdziemy dodatkowo płytę DVD z materiałem filmowym o PRL, a garść informacji historycznych jest zamieszczona również w instrukcji. Wydawcą gry jest w końcu Instytut Pamięci Narodowej, więc aspekt historyczny został potraktowany z należytą uwagą.
- Przepychanki kolejkowe, wykonywane przy pomocy kart akcji, takich jak "Pan tu nie stał", "Towar spod lady", "Lista społeczna", sprawiają, że gra rozgrywka jest bardzo dynamiczna.
Karty towarów. |
Plusy
- Gra wprost idealna dla osób, które pamiętają czasy PRL.
- Łatwe reguły, możliwe do wyjaśnienia w kilka minut. Instrukcja jest dobrze napisana.
- Niska cena (myślę tu o sugerowanej cenie detalicznej, ok. 60zł).
- Gra dobrze się skaluje, ale najlepsza zabawa (i najwięcej przepychanek w kolejkach) jest przy komplecie graczy.
- Przebieg gry jest bardzo płynny. Dzięki temu, że karty przepychanek gracze zagrywają kolejno, po jednej na raz, nie występuje długi czas oczekiwania na swoją turę.
- W grze występuje bardzo duża interakcja w postaci przepychanek kolejkowych, ale nie jest ona odbierana negatywnie.
Minusy
- Kolejne rozgrywki są dosyć powtarzalne. Po początkowym zachwycie ciekawymi towarami, po kilku grach będziemy skupiać się już głównie na mechanice, a wyborów w grze nie ma bardzo dużo. Zalecam sięgać po ten tytuł “od święta”.
Kolejka może nie jest grą wybitną, ale warto mieć ją w swojej kolekcji. Jest wprost idealna do zagrania z rodzicami lub dziadkami, których zazwyczaj trudno jest namówić na partię planszówek. Poza tym, gra stanowi swoistą “ciekawostkę” kulturową. Na zachodzie media ochrzciły ja mianem “komunistycznego monopoly” (choć z Monopoly gra nie ma nic wspólnego, tu nie ma nawet kostek!).
Autor: Karol Madaj
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 60 min
Wiek graczy: powyżej 12 lat
Kategoria: edukacyjna, ekonomiczna
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 60 min
Wiek graczy: powyżej 12 lat
Kategoria: edukacyjna, ekonomiczna
Wydawca: IPN
Pobierz tekst w pliku [epub] [mobi] [pdf]
Chcialbym zaznaczyc, ze w "nowszej" edycji (drugiej zdaje sie) nie bylo juz plyty DVD z materialem filmowym- niestety :(
OdpowiedzUsuńHipke
Naprawdę? Wielka szkoda, bo to miły akcent. Mam nadzieję, że IPN do niego wróci w kolejnych wydaniach (albo przynajmniej udostępni materiał do pobrania).
Usuń